Oke.. ik moet toegeven dat ik de laatste tijd wellicht iets te veel naar de vpro heb gekeken. Niet eens bewust, want na overstap naar een ander tv-abonnement heb ik wekenlang niet meer dan Nederland 1,2 en 3 kunnen ontvangen. Deze weken zijn niet geheel zonder gevolgen aan me voorbij gegaan. Ik heb mezelf erop betrapt een ietwat linkse rakker te zijn geworden en wereldverbeteraar in spe… Na een overdosis aan informatieve programma’s heeft het me meer dan dat ik al deed doen beseffen hoeveel we onze planeet naar de kloten aan het helpen zijn.

De kledingindustrie als nieuwe kwaad

Tot voor kort was ik me er niet van bewust dat de kledingindustrie tweede grootste oorzaak is van alle vervuiling op aarde. En ik merk dat er een bijzondere discussie gaande is. Er is wel de wil dit veranderen, maar een oplossing op grote schaal nog niet is gevonden. Duurzaamheid in kleding is een hip begrip waar maar al te veel merken zich mee willen associëren. Maar vaak alleen vanuit het oogpunt van dikke business. En eerlijk is eerlijk, een H&M bijvoorbeeld is flink aan de weg aan het timmeren met zijn duurzamere collecties. Maar waarom produceren ze dan nog zo godvergeten veel kleding?!

Aan de andere kant, als massaproductie van kleding plots zou stoppen, zouden miljoenen families zonder werk komen te zitten. Ookal zijn de werkomstandigheden in kleding- en textielfabrieken vaak erbarmelijk en worden menig kinderhandjes ingezet; beter slecht betaald werk dan geen werk. En dus blijven we met z’n allen doorgaan met consumeren. We sluiten onze ogen voor alle bloed, zweet en tranen die achter dat kekke jasje schuilt, die je voor €49 niet kan laten liggen. En dus verandert er helemaal niks.

 

Maar so what als de kledingindustrie valt? (…) Er wordt wel weer een ander verdienmodel bedacht als de winterjas wegvalt.

Maar so what als de kledingindustrie valt? Mensen kunnen van iedere business geld maken en zelfs een ijsbeer nog een winterjas verkopen. Er wordt wel weer een ander verdienmodel bedacht als de winterjas wegvalt. En dan noem ik de kledingindustrie nog geeneens supplier aan de ijsbeer want wij consumenten hebben winterjassen ‘nodig’. Hoe fantastisch ik alle initiatieven ook vind waarbij ze daadwerkelijk de kledingindustrie proberen te veranderen, met het produceren van ECHT duurzame kleding en het bijdragen van awareness aan mensen zoals ik; ikzelf als individu kan helaas niet veel veranderen aan de industrie, behalve deze initiatieven steunen.

Less is more

En toch wil ik iets doen! Dus heb ik besloten als goede voornemen voor het jaar 2019 een heel jaar lang GEEN nieuwe kleding te kopen. Omdat ik van mening ben dat de de koopzieke mentaliteit van de mens moet veranderen. Omdat ik het volstrekt onnodig vind nieuwe kleding aan te schaffen. En mijn kledingkast al zo uitpuilt, dat ik eerst wat van mijn assortiment moet ontdoen voordat er weer iets nieuws in past. Lekker naar de kledingbak brengen, in het kader van ‘ik ga bewust met kleding om’ en dump mijn oude (en soms zelfs ongedragen spiksplinternieuwe vodden) zodat arme kindjes in Afrika deze nog kunnen hergebruiken. Nobele gedachte wel al zeg ik het zelf. Maar ietwat dubbelzinnig als een derde van ALLE geproduceerde kleding rechtstreeks op de vuilnisbelt beland.

De oplossing

Dus, in het kader van ‘begin bij jezelf’ en het consuminderen… ik zeg fuck you tegen alle influencers die mij vertellen wat ik ECHT moet hebben om deze winter nog toonbaar over straat kunnen en tegen alle fast fashion. Want wat ik in mijn kledingkast heb liggen is eigenlijk nog hartstikke prima. En stiekem hoop ik dat rest van de wereld met me mee doet en de hele boel instort zodat ze in landen als Myanmar en Bangladesh de kans krijgen die andere ‘winterjas’ te bedenken. Misschien kunnen ze daar dan een keer meeprofiteren van de duurzame hype van de westerse wereld. En krijgt onze planeet de gelegenheid om te herstellen. 
Amen.

Auteur

Leuk dat je op mijn blog bent! Heb jij leuke ervaringen die je wil delen? Of heb je vragen nav mijn blog? Laat dan een berichtje achter!

Laat een bericht achter